Case study

aneb jedním článkem propagace vaší destinace rozhodně nekončí

Nejčastěji publikuji texty o kultuře, historii a cestování. Díky těmto tématům mám dlouhodobé osobní kontakty v kulturních institucích i ve státní správě po celém Česku, ale také v zahraničí. Pracuji nejen jako novinářka, ale také jako kulturní manažerka. Organizovala jsem desítky přednášek pro širokou veřejnost, diskuzních pořadů a výstav. 

Když objevím inspirativní město / region, tak mě zajímá nejen jako novinářku, ale také jako kulturní manažerku. Napadá mě mnohem víc než "jen" napsat článek. Napadá mě, že bych mohla propojit kulturní centra, umělecké školy, partnerské města nebo státní instituce.  Hlavou mi běží, že je potřeba na maximum využít potenciál konkrétního města / regionu! 

Jak taková spolupráce vypadá v praxi? Zde je příklad komplexní propagace polského města Lodže, které donedávna v Česku moc lidí neznalo. 

Články o Lodži pro celostátní média

V roce 2019 jsem poprvé přijela do Lodže. Tohle město mě na první pohled okouzlilo. Donedávna se místní styděli, že bydlí ve městě, kde jsou prázdné tovární haly. Před deseti lety se ale rozhodli pro kompletní restart

Udělali z nevýhody výhodu a to se jim vyplatilo. V bývalých textilních továrnách vybudovali kulturní centra, knihovny nebo muzea. Kouzlo industriálních památek láká tisíce turistů z celé Evropy. Vloni Lodž získala významné ocenění od renomovaného cestovatelského časopisu National Geographic Traveler.

Moje články o Lodži publikovaly Lidové noviny, týdeník Vlasta, Mladý světa měsíčník Marianne. Celková čtenost? 484 000 čtenářů v celostátních médiích, ale... stále jsem přemýšlela, jak Lodž "teleportovat" do Česka?

Nadchnout experty!

Oslovila jsem vedení Polského kulturního institutu v Praze, kde jsem se dozvěděla, že region Lodž má partnerský region Jihomoravský kraj. Lepší propojení si nelze představit!

Lodž je městem textilních továren - Brno je také městem textilních továren. Napadlo mě, že by experti z Jihomoravského kraje mohli jet do Lodže. Uvidí na vlastní oči, jak vypadá úspěšný restart industriálního města a třeba je to inspiruje, aby něco podobného bylo i v Brně. 

V září 2021 jsem oslovila historika Michala Doležela, který je zastupitelem Jihomoravského kraje a dlouhodobě se zajímá o industriální památky.  Poradila jsem mu, co by měl v Lodži vidět. Za pár týdnů odjel spolu s dalšími experty z kulturních institucí a cestovního ruchu z Brna do Lodže. 

A zažil to, co já před lety - uchvátil ho přístup místních k industriálním památkám a navrhl spolupráci zástupců brněnských kulturních institucí a institucí v Lodži.

Kde diskutovat o industriálu? Přeci v továrně! 

Pár týdnů po návratu z Lodže se konala další akce, kde experti sdíleli zkušenosti. Když jsem přemýšlela, kde zorganizovat veřejnou diskuzi, tak jsem si řekla, že potřebujeme něco stylového!

Diskuze o továrnách se konala v bývalém továrním komplexu firmy Baťa ve Zlíně. Zástupci Lodže, Brna a Zlína diskutovali, jaké mají zkušenosti s revitalizací industriálních budov a jak je propagují v rámci cestovního ruchu.

Naši diskuzi vidělo 2 500 diváků, ale tím propagace Lodže zdaleka neskončila!

Inspirace pro širokou veřejnost

Chtěla jsem, aby o tomto výjimečném městě věděla nejen odborná veřejnost, ale také široká veřejnost. Navrhla jsem dramaturgům Městské knihovny v Praze, že bych mohla zorganizuji sérii diskuzních večerů Inspirace Polskem. 

První večer bude věnovaný Lodži. Budu moderovat diskuzi, kam jsem pozvala Radovana Lipuse, režiséra populárního pořadu Šumná města a brněnského architekta Gabriela Kurtise, který se dlouhodobě věnuje propagaci industriálních památek a mnohokrát navštívil Lodž. 

Diskuzní večer v Praze není poslední akcí, kterou jsem vymyslela. Nyní chystám další akci - tentokrát v Brně v rámci dubnových Polských dnů představím Lodž a budu moderovat diskuzi se zástupci tohoto města.